Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

7 mei 2012

Appel crumble

Soms heb ik niet zo'n zin om iets te bakken, maar heb ik wel een dessert nodig voor bezoek.  Dan maak ik vaak een appel crumble.  Dit is zo gemakkelijk en je hoeft niets te bakken... Het lekkerste is het wanneer je het opdient als het nog warm is samen met een bolletje vanille ijs!

4 grote appels
120 gr bloem
100 gr suiker
80 gr muesli of oats (haver)  (je mag een beetje spelen met de hoeveelheid...er mogen zelfs ook amandelnootjes of zo bij!)
80 gr boter

1. Meng bloem, suiker, muesli en suiker onder elkaar.
2. kneed de boter onder dit mengsel
3. schil appels en doe ze in vuurvaste kom
4. leg hier je mengsel op
5. zet het in de oven voor ongeveer 40 minuten op 180C

Leen

Geen opmerkingen: