Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

1 mei 2012

Aardbeien Taart met Koekjesdeeg!

Speciaal voor de maand mei een recept met aardbeien.  Dit is mijn lievelingstaart! Echt top!

250 gr bloem
125 gr (best solo) boter
125 gr bloemsuiker
1 ei
1/2 koffielepel bakpoeder
1 pakje vanillesuiker

1. Boter laten mals worden (met vork)
2. eieren + suiker kloppen
3. poeder erbij
4. bloem erbij
5. goed kneden
6. 1 nacht in ijskast OFWEL 15 minuten in diepvries
7. open rollen en in deegvorm leggen
8. gaatjes inprikken met vork
9. laten bakken op 170 C voor 20 minuten

Ondertussen de vulling maken:

1. Wij maken nooit een vulling met eieren of zo omdat dat veel te zwaar is.  Wij nemen gewoon een zakje vanillepudding op een 1/2 liter melk (ipv liter) zodat het gewoon wat dikkere pudding is.
2. Als je het nog lekkerder wil maken, laat je de pudding afkoelen en doe je er net voor je ze op de taart legt wat slagroom onder. (dit hoeft echt niet)

Als de bodem is afgekoeld, leg je de pudding er op en dan de aardbeien.  Je kan er eventueel nog wat "suikerwater" op doen om het wat zoeter te maken, maar zonder is ook HEEL lekker.

Ik heb altijd veel succes met deze taart en als er geen aardbeien zijn, neem ik gewoon andere bessen ofwel appels, maar die kan je dan best meebakken samen met de taart en pudding!

Leen

Geen opmerkingen: