Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

23 maart 2012

Zachte vanillewafels

500 gr zelfrijzende bloem
300 gr margarine of boter
325 g fijne kristalsuiker
5 eieren
5  zakjes vanillesuiker
1 kopje water

1. Laat de margarine of boter smelten
2. voeg een snuifje zout toe en meng er de suiker en de geklopte eieren onder
3. doe er de vanillesuiker bij en het water
4. meng de bloem er goed onder tot een glad beslag
5. bakken!

Jakline

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb dit recept net uitgeprobeerd. De wafels smaken echt heerlijk. Het zijn alleen geen zachte wafels. Waarschijnlijk komt dit door de toevoeging van het kopje water. Als je dit zou vervangen door een kopje melk dan zouden de wafels zachter zijn. Als je dit doet dan moet je je wafelijzer wel iets lager instellen qua temperatuur want door toevoeging van melk worden de wafels ook iets sneler bruin. Uitkijken voor aanbranden dus.

Mvg een erg tevreden iemand

Leen zei

Dank je wel voor de feed-back! Ik denk idd. dat melk het deeg zachter maakt dan het water! Ben blij dat je ze toch nog lekker vond! Groetjes, Leen

Anoniem zei

Ik zou graag dit recept eens maken, maar hiervoor zou ik willen weten hoeveel stuks je met dit recept ongeveer kan maken?

Leen zei

Hallo,

Het hangt natuurlijk van de grote van je wafelijzer en de roosters af, maar ze zeggen dat je meestal ongeveer 30 wafels voor 1 kg bloem maakt. Ik maak mijn meestal wel kleiner en dus denk ik dat je voor dit recept toch 20 wafels zult hebben...
Hopelijk helpt dit een beetje en smakelijk!!!
Leen

Anoniem zei

Kan het zonder vanille suiker ?

Leen zei

Je kan ze ook zonder de vanille suiker...je krijgt dan een iets andere smaak, maar eigenlijk maakt het niet zo een gigantisch groot verschil!

Unknown zei

Heb deze nu net ook gebakken maar ipv water heb ik 250ml melk gebruikt.
Ze zijn heerlijk!